Rabu, 31 Oktober 2012

Al-Quran dan Kita


Al-Quran merupakan mukjizat teragung yang diturunkan oleh Allah subhanahu wata`ala kepada Nabi Muhammad shallallahu `alaihi wasallam dan masih kekal isi kandungannya sehingga kini walaupun telah berlalu penurunannya lebih daripada 1400 tahun yang lampau. Adapun kitab-kitab samawi yang diturunkan kepada nabi-nabi terdahulu  seperti kitab Zabur, Injil dan sebagainya hanya kekal pada nama tetapi tidak pada isinya.

Firman Allah subhanahu wata`ala:

“Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan Al Quran, dan sesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya”. (Surah al-Hijr: 9)

Penggalian ilmu dan khazanah al-Quran oleh para cendekiawan Islam tidak akan pernah selesai selagimana dunia ini belum kiamat. Ilmu al-Quran merupakan asas bagi setiap muslim kerana terbinanya syariat adalah melalui al-Quran dan memdalaminya adalah salah satu cara bagi hamba untuk mendekatkan diri dengan Rabbnya.

Kata Saidina Uthman bin Affan radhiyallahu `anhu:

“Sekiranya hatimu itu suci, nescaya tidak akan kenyang (puas) ia dari firman Rabbmu”.

Diantara ilmu lain yang telah digali dan dikaji oleh para ulama mutaqaddimin dan mutakkhirin melalui al-Quran ialah ilmu tajwid, asbabun nuzul, al-nasikh wa al-mansukh, al-muhkam wa al-mutasyabih, qiraat, tafsir dan sebagainya.

ilmu tafsir kerana dia perlu tahu di mana tempat yang sesuai untuk waqaf (berhenti). Ilmu ini disebut sebagai ma`rifah al-Hurf. Seseorang yang mendalami ilmu tafsir pula tidak boleh  mengabaikan ilmu tajwid kerana perubahan baris ataupun sebutan huruf membawa perubahan yang besar kepada makna ayat al-Quran. Sesuatu yang berbahaya juga apabila sesuatu ayat al-Quran itu difahami ataupun ditafsir luar daripada konteks ayat serta tidak mengikut apa yang dikehendaki oleh Allah subhanahu wata`ala .

Sebagai penuntut ilmu agama, kita hendaklah sekurang-kurangnya memiliki kemampuan membaca al-Quran dengan baik kerana kredibiliti kita di mata masyarakat dinilai melalui kefasihan membaca al-Quran.

Rujukan:

[1] al-Quran al-Karim
[2] `Abqu al-Raihan fi `Ulum al-Quran
[3] Kertas Kerja K-Fiqh 2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan