ILMU AL-JARH WAT TA’DIL
Mengikuti sunnah Rasulullah s.a.w. merupakan kewajipan agama ke atas
setiap orang dan salah satu tuntutan dua kalimah syahadah. Sunnah
Rasulullah s.a.w. tidak mungkin dapat diketahui tanpa melalui perawi-perawi
yang meriwayatkannya. Rangkaian dan rantaian perawi tersebut sehingga sampai
kepada Rasulullah s.a.w. dinamakan sebagai sanad ataupun isnad.
Perawi-perawi yang membawa riwayat tidak akan diterima periwayatan mereka
melainkan setelah ditimbang dan diuji sifat dan keadaan mereka dengan satu
neraca yang adil yang dinamakan sebagai ilmu al-Jarh wat Ta’dil.
Ilmu ini merupakan teras kepada kepercayaan umat terhadap sumber pegangan dan
amalan di mana setiap maklumat telah dinuqilkan oleh mereka yang adil, benar
dan amanah dan ditapis dengan disiplin sistem sanad. Ulama hadis tidak hanya
berhenti setakat meriwayatkan hadis dengan sanad tanpa mengenali nilai dan
statusnya. Malah mereka telah mencurahkan segala usaha untuk mengenali
perawi-perawi dengan sifat-sifat mereka. Siapa mereka yang boleh diterima
riwayat, daripada siapa yang meriwayatkan, berapa banyak hadisnya, bagaimana
usul atau catatannya, bila boleh diterima riwayatnya bila tidak?
Persoalan-persoalan inilah melahirkan ilmu neraca perawi (al-Jarh wat Ta’dil).
Al-Jarh (الجرّح) secara bahasa
merupakan isim mashdar yang bererti luka yang mengalirkan darah atau sesuatu
yang dapat menggugurkan keadilan seseorang. (Lisaanul ‘Arab, Kosa Kata: ‘جرح’)
Al-Jarh
(الجرّح) menurut istilah ialah terlihat sifat pada seorang perawi yang dapat
menjatuhkan keadilannya dan merosak hafalan dan ingatannya sehingga menyebabkan
gugur riwayatnya atau melemahkannya hingga kemudian ditolak.
Al-Tajrih
(التجريح)iaitu memberikan sifat kepada seorang perawi dengan
sifat yang menyebabkan pendha’ifan riwayatnya, atau tidak diterima riwayatnya.
Al-‘Adlu(العدل) secara bahasa ialah apa yang
lurus dalam jiwa lawan bagi duka. Seorang yang ‘adil ialah kesaksiannya
diterima dan at-Ta’dil ertinya mensucikan atau membersihkan.
Al-‘Adlu(العدل) menurut istilah adalah orang
yang tidak nampak padanya apa yang merosak agamanya dan perangainya maka oleh
sebab itu, diterima beritanya dan persaksiannya apabila memenuhi syarat
menyampaikan hadis (Islam, baligh, berakal dan kuat hafalan).
Al-Ta’dil(التعديل) bermaksud pensifatan perawi
dengan sifat-sifat yang mensucikannya sehingga nampak keadilannya dan diterima
beritanya.
Atas dasar ini, maka ilmu al-Jarh wat Ta’dil
adalah ilmu yang menerangkan tentang kecacatan yang dihadapkan kepada para
perawi dan tentang penta’dilannya (memandang lurus perangai para perawi) dengan
memakai kata-kata yang khusus dan untuk menerima atau menolak riwayat mereka.
(Ushul al-Hadis hal. 260 dan Muqaddimah kitab al-Jarh wat Ta’dil 3/1)
Kepentingan ilmu al-Jarh wat Ta’dil adalah
untuk memastikan keadilan seseorang perawi dalam menyampaikan riwayat yang
dibawa. Untuk mengetahui keadilan seseorang perawi adalah berdasarkan
penjelasan daripada ulama al-Jarh wat Ta’dil dan juga sudah memadai apabila
seseorang perawi itu masyhur atau terkenal dengan keadilannya tanpa perlu
penjelasan daripada ulama al-Jarh wat Ta’dil seperti imam empat mazhab: Abu
Hanifah, as-Syafi’i, Malik bin Anas, Ahmad bin Hanbal serta Sufyan bin
‘Uyainah, Sufyan at-Thauri, al-Auza’i dan selainnya.
Para ulama tidak menganggap ilmu al-Jarh wat
Ta’dil sebagai ghibah kerana ia bukanlah perkara yang terlarang dan para ulama
menggalakkan untuk melakukan jarh dan ta’dil berdasarkan hadis berikut:
=Sabda Rasulullah
sallallahu’alaihi wasallam kepada seorang lelaki: “(Dan) itu seburuk-buruk
saudara di tengah-tengah keluarganya”. (HR Bukhari)
=Sabda Rasulullah
sallallahu’alaihi wasallam kepada Fatimah binti Qais yang menanyakan tentang
Mu’awiyyah bin Abi Sufyan dan Abu Jahm yang tengah melamarnya: “Adapun Abu Jahm
tidak pernah meletakkan tongkatnya daripada pundaknya (suka memukul), sedangkan
Mu’awiyyah seorang yang miskin tidak mempunyai harta”. (HR Muslim)
Dua hadis di atas merupakan dalil al-Jarh iaitu menerangkan tentang maslahat dan nasihat. Adapun al-Ta’dil berdasarkan hadis berikut:
=Rasulullah sallallahu’alaihi
wasallam bersabda: “Sebaik-baik hamba Allah adalah Khalid bin al-Walid, salah
satu pedang di antara pedang-pedang Allah”. (HR. Muslim)
Oleh kerana itu, ilmu al-Jarh wa
at-Ta’dil sangat penting kerana untuk menjaga syariat atau agama ini, ia
bukanlah untuk mencari kesalahan atau mencela seseorang. Bahkan dalam persaksian pun kita boleh jarh
seseorang, maka para perawi juga boleh dalam memastikan riwayat itu benar
kerana mencari kebenaran dalam masalah agama adalah penting berbanding masalah
hak dan harta.
Mari kita mengambil qudwah
bagaimana seorang ulama hadis iaitu Abdullah Ibnu Mubarak dalam menjaga
syari’at ini dengan bersungguh-sunggguh:
Muhammad mendengar daripada Abu
Ishaq, dia (Abu Ishaq) berkata kepada Abdullah Ibnu Mubarak, seorang ‘alim
besar dalam bidang hadis. Katanya: Wahai Aba Abd ar-Rahman (Ibnu Mubarak).
Sesungguhnya hadis: “Sesugguhnya antara kebatilan itu kamu solat untuk
ibubapamu bersama dengan solatmu”. Kata Ibnu Mubarak: Dari mana kamu dapat
hadis ini? Dia kata daripada Syihab bin Kharrasy. Tsiqah kata Ibnu Mubarak,
kemudian dia berkata daripada siapa Syihab ambil? Kata Abu Ishaq, Hajjaj bin
Dinar, tsiqah, kata Ibnu Mubarak
daripada siapa (Hajjaj) ambil hadis? Daripada Rasulullah. Kata Ibnu Mubarak: “
Ya Aba Ishaq, sesungguhnya antara Hajjaj dan Rasulullah salallahu’alaihi
wasallam ada padang pasir”.
Rasulullah sallallahu’alaihi
wasallam bersabda: “Akan datang di akhir zaman nanti, para dajjal lagi
pendusta, mereka mendatangkan kepada kamu daripada hadis-hadis yang kamu dan
ibubapa kamu tidak pernah dengar, hati-hatilah kamu dengan mereka, jangan
sampai mereka menyesatkan kamu dan menyebabkan kamu terfitnah”. (HR. Muslim)
Itulah pentingnya sanad hadis kerana daripada
sanad ulama dapat mengetahui para perawi yang tsiqah dan tidak tsiqah. dhabit
dan tidak dhabit dan sebagainya. Ibnu Mubarak juga pernah berkata: “Isnad
(sanad) menurutku adalah agama. Kalaulah tanpa sanad, sesiapa sahaja akan
bercakap apa sahaja (dalam urusan agama). Jika ditanya kepadanya "siapa yang
menyampaikan kepadamu (meriwayatkan hadis-hadis dan ilmu agama)", nescaya dia
kebingungan (kebingungan kerana tidak pernah mempunyai sanad)". Wallahu’alam.
Semoga dengan takrifan serta sedikit penerangan
tentang ilmu al-Jarh wa at-Ta’dil ini, kita sebagai hamba-Nya dapat mengambil
manfaat serta mendapat ilmu yang baru bagi sesiapa yang masih tidak mengetahui
akannya.
The Best Games, Casino and More - JtmHub
BalasPadamJT Rewards 하남 출장안마 Casino | 여주 출장안마 ⭐ Free to Play · JTG 아산 출장안마 Rewards Casino Online | 대전광역 출장안마 Play with Bitcoin, Ethereum & more! · Play Free Online Slots · JTG Rewards Online | Play 군산 출장마사지